söndag 31 oktober 2010

Amning, ersättning och att känna sig som en individ...

Jag har ju en 2 åring och en nyfödd...
Vilken skillnad det är på två barn alltså. Inte nog med ett det är en kille och en tjej utan det är matvanor och sovvanor, förlossning och storlek.
Min första förlossning var nog helt normal tror jag, hur nu en normal förlossning är. Men inga komplikationer uppstod, inga hjärtljud som sjönk. Fick massa "knark" som tog bort massa smärta. Hade nog inte skaffat fler barn om det inte funnits smärtstillande... Ryser i hela kroppen när jag tänker på det!
Brrr!!!
Andra förlossningen var förmodligen också helt normal, men totalt olik den första!
Med Gry brjade allt med värkar mitt i natten hemma i sängen. Men med Leon gick vattnet, mitt på dagen hemma hos mina föräldrar. Då kände man sej inte så häftig inte.
Skulle helst av allt då beemat hem mej till min egna toalett och mina egna nya fräscha kläder istället för att sitta hemma hos mamma och pappa och känna sej äcklig...
Tur var det dock att jag faktiskt var hemma hos just DOM. Hade vart ännu jobigare om man suttit hemma hso någon man knappt kände när det splashar ut över badrumsgolvet...
Ber om ursäkt för eventuella jobbiga bilder ni fick upp i huvudet nu.
Får skriva en mer utförlig förlossingsberättelse senare, för det var inte det jag skulle komma fram till nu.
Läste precis en annans mammas blogg om att hon så gärna ville amma, men att maten inte räckte till längre.
Det är också en sån sak som varit totalt olik.
Med Gry ammade jag i 4 månader och tyckte att det hälften av tiden var helt underbart, och andra halvan tyckte jag det var skitjobbigt! Jag kunde aldrig vara mej själv kändes det som. Kände mej instängd och låst, fick planera allting efter hur hon skulle äta eftersom jag inte var sådär jättebekväm med att amma ofentligt.Dessutom hade jag så extremt ont i tuttarna hela tiden...
Med Leon hade jag redan bestämt att vi skulle börja ge honom flaskan upptill, men bara lite granna, även om det var ersättning eller om jag hade pumpat ut. Gry tog aldrig flaskan (vi försökte med allt) så när min mat tog slut helt tvärt efter 4 månader så fick vi ge lillan gröt på en gång.
Men jag hade tänkt att börja när han var ca 2 månader i alla fall.
Frågade min BVC sköterska om det var normalt att han åt med 1 timmes mellanrum hela dagarna och kanske varannan på natten. Jag var ju helt slut! Har ju en till att sysselsätta liksom! Dessutom började det kännas som att sandpappra bröstvårtorna så fort han skulle äta.
Hon sa att jag kunde testa att ge tillägg nån gång under dagen, eller precis innan han skulle sova på kvällen. Men han blev helt kär i denna flaska och började bara krångla när jag skulle amma. Blev lite jobbigt för även om min mat inte räckte för honom så hade jag ju ganska mycket som regelbundet rann till och fyllde på. Inte gjorde det lite ont inte. Det tog ungefär 1 månad för mjölken att sluta rinna till. 2 veckor efter jag slutat amma helt.
Men jag ska säja att jag är så lycklig att jag kan lämna båda barnen hemma med Tobias och åka iväg på grejer själv ibland.
Jag Längter sååå tills jag får träna och bli avmed denna hemska mage som visst inte försvinner lika lätt andra gången...
Suck!

Inga kommentarer: